‘Dit is een bekroning op waar we ons voor inzetten’

Marchia van de Veer nam in 2017 de grote stap om afscheid te nemen van haar familie in Suriname om in Diemen Business IT & Management te studeren. Geconfronteerd met ons koude kikkerlandje en het wennen aan de grote stad sloeg de heimwee als snel toe. Gelukkig werd ze met open armen ontvangen bij de opleiding door Cindy Klaver, haar docent en studieloopbaanbegeleider. “Ze motiveerde me mijn huiswerk goed te doen en de docenten te leren kennen. Het is goed dat ik die push heb gehad, anders had ik de opleiding misschien allang opgegeven.” 

Foto: Marchia van de Veer (l) in gesprek met haar docent Cindy Klaver

Het contact tussen Cindy en Marchia is kenmerkend voor de opleiding, waar de docenten grote betrokkenheid en enthousiasme tonen bij studenten én elkaar. Het is een van de redenen het team Business IT & Management (BIM) zich de winnaar mag noemen van de Wij Inholland award Team van het jaar 2019. Eerder in het jaar werd de opleiding bovendien uitgeroepen tot Topopleiding 2019 in de HBO Keuzegids. Volgens de gids is BIM in Diemen in haar categorie de beste opleiding van Nederland. Zeer goed oordelen studenten over de inhoud van de opleiding, toetsing, docenten, vaardigheden en faciliteiten.

‘Wij zijn hier heel erg trots op’
Zeer blij met de titel zijn ze en met de verkregen lof uit de Keuzegids, vertellen BIM-docenten Arsjaad Imami en Cindy Klaver in bijzijn van enkele van hun studenten. Zeker ook gezien het feit dat de opleiding jaren geleden ook moeilijke tijden meemaakte. “Ik vind de titel ook wel verdiend. De afgelopen jaren zit de opleiding in een stijgende lijn. Het is dan zo mooi dat je van buiten de waardering krijgt dat het goed gaat.” Cindy knikt. “We zijn hier heel erg trots op. Dit is echt een bekroning op wat we hier doen en waar we ons voor inzetten.”

Foto’s: BIM-docenten Cindy Klaver en Arsjaad Imami

“Ik volgde hiervoor dezelfde opleiding aan de HvA,” zegt Shahbaaz Ashraf, die doorstroomde van het mbo naar het hbo. “De docenten waren daar niet zo betrokken als hier. Je had wel een mentor, maar die zag je maar eens in de zoveel tijd. Als je tegen iets aan liep, was je eigenlijk al te laat. Veel studenten haakten dan ook af, net als ik. Het instapniveau was er ook te hoog, hier wordt daar veel meer rekening mee gehouden.” Medestudent Ahmet Oruc bevestigt: “Onze docenten kijken met je mee waar het goed gaat en waar het minder goed gaat. Ze helpen je bij je ontwikkeling en proberen het beste uit je te halen. Als het even niet meezit, staan ze direct voor je klaar.”

Studenten met een eigen verhaal
De persoonlijke en betrokken aandacht is noodzakelijk. Cindy: “Bij andere opleidingen heb je meer studenten waarbij hun ouders de opleiding betalen, bij ons is dat meestal niet het geval. Onze studenten werken ze vaak om hun studie te kunnen betalen. Ook hebben sommigen te maken met zorg voor hun ouders en familie.” Arsjaad: “Studenten hebben hier allemaal een bijzondere achtergrond met ieder een eigen verhaal. Dat hoort ook bij de waardering van onze opleiding. Dat ze, ondanks alle uitdagingen die ze soms in hun leven meemaken, toch hun diploma behalen en weer een stapje verder zijn.”

In de opleiding is er (vooral in het eerste jaar) veel aandacht voor studieloopbaanbegeleiding. Iedere periode is er ruimte voor persoonlijke gesprekken over de eigen ontwikkeling. Ook zijn er onder andere extra lessen voor studenten die minder goed meekomen, om de soms taaie leerstof geduldig uit te blijven leggen. Ook buiten de lessen is er persoonlijk contact en altijd tijd voor een praatje.

‘Docenten werken continu aan het verbeteren van de opleiding’
Ook staan docenten open voor feedback. Zoals Marchia aangeeft: “De docenten geven ons niet alleen les, maar nemen ook onze reacties en opmerkingen mee. Ze werken continu aan het verbeteren van de opleiding.” Cindy legt uit dat het docententeam snel kan inspelen op veranderingen, ook omdat de opleiding met enkele klassen relatief klein is. “Flexibiliteit is een van onze sterkste punten. Iedere periode evalueren we grondig in overleg met de teamleider. We proberen als team te horen te zien wat er gebeurt en daarop in te spelen. Om het behapbaar te maken voor de studenten willen we gevarieerde werkvormen bieden en niet te veel van hetzelfde in één blok.”

Tot slot maken maken de BIM-docenten een pas op de plaats in een dankwoord aan de studenten. Arsjaad: “Het mooie is dat de studenten ook óns input geven om de lessen uitdagender te maken. Zo laten ze ons nadenken over hoe het onderwijs nog intensiever en kleinschaliger kan. Wij krijgen de credits, maar het is een wisselwerking.” Cindy: “Dit is iets wat we met z’n allen gedaan hebben.”

Lees ook:

Bron: School In Holland