Studenten Tourism Management creëren landmarks voor Delft

Studenten van de opleiding Tourism Management van Hogeschool Inholland Diemen, Haarlem en Rotterdam hebben vorige week hun landmarks gepresenteerd aan de gemeente Delft. De studenten hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan een opdracht in samenwerking met de gemeente. Het doel was om landmarks te creëren om een nieuwe groep toeristen aan te kunnen trekken en langer te laten verblijven in de stad.

Het creëren van een landmark
Na vele gastcolleges en excursies, hebben studenten in groepjes vier landmarks ontworpen. In het geval van William the Silent Speaks wordt het standbeeld van Willem van Oranje op het Prinsenhof ’s avonds tot leven gewekt met een 3D-projectie op het standbeeld. Passanten kunnen de projectie zelfs vragen stellen waarop ze hoogstpersoonlijk antwoord krijgen van de ‘Vader des vaderlands’.

Het tweede ontwerp heet Colours of Delft en bestaat uit drie moderne kunstwerken, die overdag een blauw-wit patroon hebben, geïnspireerd op het Delfts Blauw. In de avond komen er lichten vanuit de beelden en deze veranderen van kleur zodra er iemand langsloopt, waardoor het typische Delfts aardewerk wordt nagebootst.

De derde landmark heet The Lighting Ship of Delft. Dit is een replica VOC-schip. Op de zeilen van het schip is in de avond een lichtprojectie te zien die het verhaal vertelt van Delfts Blauw. Aan het einde van iedere show, komt er een hologram van het schip tevoorschijn, zodat het lijkt alsof het schip wegvaart. De landmark The Vermeer Experience gaat in op de mysteries rondom de schilder Johannes Vermeer. Op drie grote schildersezels met doeken worden deze mysteries verteld met filmpjes.

Lancering 
De projectgroepen hebben 24 januari de definitieve producten gepresenteerd aan de gemeente Delft in een mooie zaal van het historische Prinsenhof. De gemeente Delft werd vertegenwoordigd door Bas Vollebregt, wethouder Economie, Cultuur, Vastgoed en Grondzaken en aan beleidsadviseurs toerisme en stadsmarketing Hanna van Gent en Michiel Visser. Daarnaast waren er nog vele anderen aanwezig, onder andere een aantal experts die de studenten begeleid hebben tijdens het proces.

Marieke van Meurs, docent toerisme en specialist in destinatie marketing introduceerde samen met Hanna van Gent van de gemeente Delft de opdracht en vertelde iets over de afgelopen twintig weken. Na de introductie startten de studenten met hun presentaties. Elke groep heeft met veel enthousiasme de landmark gepresenteerd aan het publiek. De wethouder sloot het officiële gedeelte af. Hierna was er een gezellige borrel georganiseerd en was er mogelijkheid tot vragen stellen.

Bron: School In Holland